Forsiden Kart over nettstedet Om Matportalen Kontakt oss Nyhetsbrev
Søk i Matportalen
Hold deg orientert
Abonnér på vårt nyhetsbrev
Nyheter som RSS-feed
Lær mer om mat
Søk i Matvaretabellen
Last ned Mat på Data
Undervisningsmateriell
Kostholdsråd
Nøkkelråd for mat og mosjon
Hva bør du ikke spise?
Hva bør du være forsiktig med?
Hva bør du spise mer av?
Råd til spesielle grupper
Sentrale emner
Blåskjellvarsel
Nøkkelhullet
Smittestoffer
Fremmedstoffer
Næringsstoffer
Tilsetningsstoffer
Naturlige gifter
Syk av maten?
Hygiene og mat
Merking av mat
Genmodifiserte matvarer
Emballasje og mat
Økologisk mat
Mat og helse
Kostholdsundersøkelser

Redaksjonen
E-post til redaksjonen





Mattilsynet mener aspartam er trygt
Bookmark and Share Skriv ut denne siden Utskriftsvennlig versjon  
Forfatter: Mattilsynet
Publisert: 05.05.2006
Sist oppdatert: 09.09.2009 - 13:00:26

Lettbrus er ofte søtet med aspartam.
European Food Safety Authority (EFSA) har vurdert en studie av aspartams mulig kreftfremkallende egenskaper gjennomført ved European Ramazzini Foundation i Italia. Studiet konkluderte at aspartam er et potensielt kreftfremkallende stoff. EFSA uttaler at studiet er ikke godt nok, og dermed ikke gir vitenskapelig bevis for at aspartam kan forårsake kreft. Det er derfor ikke en vitenskapelig grunn til å revurdere aspartam.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) i Norge uttaler følgende:
"European Food Safety Authority (EFSA) har våren 2006 vurdert en ny vitenskapelig studie av søtstoffet aspartam utført ved instituttet European Ramazzini Foundation i Bologna. EFSAs vitenskapelige panel for tilsetningsstoffer, aroma, prosesshjelpemidler og materialer i kontakt med næringsmidler (AFC-panelet) konkluderer med at det ikke er nødvendig å revidere det tidligere etablerte akseptable daglige inntaket (ADI) for aspartam på 40 mg/kg kroppsvekt. De anser derfor at det ikke er behov for å se nærmere på den helsemessige tryggheten ved inntak av aspartam. Panelet bemerker samtidig at inntaket av aspartam i Europa, med nivåer opp til 10 mg/kg kroppsvekt pr dag, er langt under ADI."


Lavt inntak av aspartam i Norge

Aspartam er et intenst søtstoff som søter 200 ganger mer enn sukker. Det er et av de eldste søtstoffene vi har, og har vært i bruk i mer enn 20 år. Aspartam er omdiskutert og det har vært publisert en rekke studier om påstått helsefare. På grunn av disse påstandene har det vært utført veldig mange studier på aspartam, dets nedbrytningsprodukter i mennesker og dyr og inntaksstudier.


I 1998 var gjennomsnittlig inntak av aspartam i Norge 0,8 mg/kg kroppsvekt/dag. Dette er lavt i forhold til ADIfor aspartam på 40 mg/kg kroppsvekt.


Ramazzini-studiet

The Europaen Ramazzini Foundation har gjennomført en langtidsstudie på effekten av aspartam i rotter. Studiet konkluderte med at resultatene indikerte at aspartam kan forårsake kreft og at dagens bruksbetingelser og inntak bør revurderes. I studiet ble det brukt flere dyr per dose aspartam, og flere dosegrupper enn det som er vanlig ved dyreforsøk. Studiet hadde derfor potensial til å avdekke effekter som opptrer sjeldent.


Vurdering av studiet og resultatene

EFSA vurderte gjennomføringen av studiet. Det viste seg at et stort antall av dyrene som ble brukt hadde kroniske sykdommer i lunger og andre organer, både i kontrollgruppen og de som fikk aspartam. Disse sykdommene påvirket resultatene.


EFSA konkluderte med at dataene viste at økning i antall krefttilfeller var ikke relatert til aspartam, men sannsynligvis en effekt av lungesykdommen. I tillegg kunne ikke økningen i antall krefttilfeller relateres til større menger aspartam. Andre funn som ble gjort er vanlig i rotter som får høye doser av stoffer, og er ikke relevant for mennesker.


Mattilsynet og aspartam

Aspartam er et tilsetningsstoff som er regulert i tilsetningsstofforskriften. Norsk regulering er samsvarende med EUs og baserer seg på EFSAs vitenskapelige råd. Mattilsynet har tillit til vurderingen som er gjort av EFSA.


Mattilsynet har gitt Vitenskapskomiteen for Mattrygghet (VKM) i oppdrag å vurdere konsekvenser ved å erstatte sukker med søtstoffer i leskedrikker, saft og nektar. I utredningen inngår både EFSAs vurdering samt nye inntaksvurderinger av aspartam. Resultatene er forventet høsten 2006.


Les mer hos EFSA:www.efsa.eu.int


Les også saken Italiensk studie advarer mot aspartam


Kontakt:

Pressehenvendelser:
Seksjonssjef Atle Wold, Mattilsynet, hovedkontor, telefon 23 21 67 04.


Publikumshenvendelser:
Telefon 06040


Les også

Utforsk relaterte emner

Spør en ekspert

Hvordan kan jeg unngå småspising mellom måltider?

Les svaret

Flere besvarte spørsmål
Du er her:

Mattilsynet mener aspartam er trygt

Forfatter:

Omtalt i artikkelen:

Omtalt av:

© Matportalen Kontakt Matportalen Om Matportalen