Livar Frøyland, Ingvild Eide Graff og Anne-Katrine Lundebye Haldorsen ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) oppfordrer folk til å spise mer fisk og skalldyr i siste nummer av Norsk Sjømat.
De tar samtidig et oppgjør med de urettmessige negative holdningene til oppdrettsfisk, som blant annet skyldes overdreven redsel for giftige forbindelser. De tre forskerne ved NIFES mener norsk sjømat både er trygg og sunn, og at et omfattende kontrollapparat og en utstrakt forskningsaktivitet bidrar til det.
Her følger artikkelen i noe forkortet form.
Summen av pluss og minus er viktigst
Forekomst av negative komponenter, som for eksempel tungmetaller, dioksiner, PCB eller bromerte flammehemmere i sjømat får alltid mye oppmerksomhet, mens de positive næringsstoffene og de positive helseeffektene ikke får samme oppmerksomhet. Dette er synd når vi vet at de positive helseeffektene ved å spise sjømat er mye større enn de eventuelle negative effektene.
Satt på spissen er det altså farligst å la være å spise sjømat! Dette fremgår også i en fersk rapport fra det britiske mattilsynet. De råder spesielt gravide kvinner til å spise to måltider fisk hvorav ett måltid med fet fisk hver uke. Dette skyldes blant annet at hjerneutviklingen til fosteret er avhengig av rikelig tilgang på flerumettede fettsyrer som finnes i fisk. Alle andre personer rådes til å spise inntil fire måltider med fisk hver uke.
Det er summen av pluss og minus som er poenget. Når man tar både de positive og negative komponentene med i beregningen, er det ikke noen tvil om at det er flest positive effekter av et høyt sjømatinntak. Denne måten å tenke på, kalles balansert risikovurdering.
Økt fokus på matvaretrygghet
Det er en forutsetning at fisken vi spiser er av høy kvalitet og trygg å spise. Fiskefôr, oppdrettsfisk, villfisk og skjell overvåkes nøye i regi av Mattilsynet og NIFES gjennom årlige program med prøvetaking, og det blir ført kontroll med både ferske og prosesserte matvarer.
Den gode nyheten er at kontrollapparatet svært sjelden finner sjømat med innhold av skadelige stoffer over de vedtatte grenseverdiene. De lave verdiene betyr at den enkelte forbruker kan stole på at sjømatproduktene er trygge, men det betyr ikke at forskning og forvaltning kan ha en avslappet holdning til matvaretrygghet. Det fokuseres derfor stadig på nye stoffer og man følger nøye med på utviklingen.
Hvorfor blir man frisk av å spise sjømat?
Sjømat inneholder flere av de mest helsefremmende næringsstoffene vi kjenner. I tillegg er det flere indikasjoner som tilsier at sjømat også inneholder en rekke andre helsefremmende komponenter og kan derfor på mange måter hevdes å representere ”functional food”.
Sjømat representerer derfor et naturlig alternativ til en rekke helsekostprodukter/piller. Ved å inkludere mer sjømat i kostholdet, vil en innta viktige næringsstoffer i sin naturlige form samtidig som en automatisk reduserer inntaket av annen mat og derved skaper et mer balansert kosthold.
Best dokumentert er kanskje de positive helseeffektene ved inntak av de lange omega-3 fettsyrene som en finner naturlig i sjømat, og spesielt mye i fet fisk. Disse fettsyrene er svært viktige for en normal utvikling av hjernen. I tillegg har de en positiv effekt på immunforsvaret, hjertet, kreft og en rekke andre sykdommer.
Fet fisk inneholder også vitamin D som er svært viktig for å sikre et godt opptak av kalsium som igjen forebygger beinskjørhet (osteoporose). Sjømat er i tillegg den eneste naturlige kilden til jod som opprettholder kroppens energiomsetning.
Må man spise fisk hver dag for å oppnå de gunstige helseeffektene?
Nei, en rekke nye (og eldre) forskningsresultater viser at ett ukentlig måltid med sjømat gir betydelig helsegevinst sammenliknet med dem som sjelden eller aldri spiser sjømat. I denne sammenheng er det viktig å nevne at også sjømat i form av pålegg, som for eksempel sardiner, makrell på boks og røkelaks er et viktig supplement. Verken piller eller marine oljer kan fullt ut erstatte sjømat, men er selvsagt et godt alternativ til de som av ulike grunner ikke kan spise sjømat.
Har man valget, anbefales absolutt sjømat i sin opprinnelige form. Og da får man jo med den gode smaken i tillegg.
Oppdrettsfisk og ernæringskvalitet - hva er status?
Ernæringskvaliteten av norsk sjømat er dokumentert både trygg og sunn. På samme måte som oss "blir fisken hva den spiser". I motsetning til villfisk som spiser det den finner i havet, kan oppdrettsfisk gjennom fôret skreddersys med henblikk på positiv ernæringssammensetning og mot minimalt innhold av fremmedstoffer. Man kan derfor øke innholdet av gunstige fettsyrer, vitaminer og mineraler, og få lavere innhold av uønskede stoffer. På bakgrunn av dette kan man trygt likestille oppdrettsfisk med villfisk, begge vil være viktige bidragsytere for å oppnå et mer balansert kosthold og derved gi økt helsegevinst.
Konklusjon
NIFES vil på det sterkeste anbefale å øke inntaket av sjømat, enten som middag eller som pålegg, eller begge deler. Verken piller eller kapsler kan fullt ut erstatte sjømat, men er selvfølgelig et brukbart alternativ til personer som av ulike grunner ikke kan spise sjømat (for eksempel på grunn av allergi).
Selv om sjømat inneholder små mengder av naturlig forekommende tungmetaller og svært små mengder av fremmedstoffer, er disse nivåene mye lavere enn det som er tillatt. Forskningen viser at på grunn av alle de positive helseeffektene fra fisk og skalldyr, er det langt farligere å la være å spise sjømat!
Forfatterne:
- Livar Frøyland er dr. philos, professor i ernæringsfysiologi og forskningssjef for forskningsprogrammet Sjømat & Helse.
- Ingvild Eide Graff, er dr. scient i ernæringsbiologi, forsker og nestleder i forskningsprogrammet Sjømat & Helse.
- Anne-Katrine Lundebye Haldorsen, er dr. philos i økotoksikologi og forskningssjef for forskningsprogrammet Trygg Sjømat.