To publikasjoner fra forskere ved Folkehelseinstituttet viser at gravide som tar tran og gravide som spiser rikelig med grønnsaker i svangerskapet har lavere risiko for svangerskapsforgiftning.
Studiene omfatter vel 23 400 førstegangsfødende rekruttert til Den norske mor og barn undersøkelsen.
Den ene studien viste at kvinner som tar tilskudd med vitamin D (for eksempel tran), har lavere risiko for svangerskapsforgiftning enn de som ikke gjør det. Effekten var mest uttalt for de som daglig tok vitamin D tilsvarende mengden i en barneskje tran.
Den andre studien viste at kvinner som spiser mye grønnsaker og frukt og bruker vegetabilske oljer i kostholdet, har lavere risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning enn kvinner som spiser lite av disse matvarene. Denne studien viste også at et kosthold med mye bearbeidet kjøttmat (for eksempel pølser og hamburgere), lyst brød, salte snacks og sukkerholdig drikke er assosiert med økt risiko for svangerskapsforgiftning. Dette gjelder særlig dersom kvinnene samtidig spiste lite grønnsaker.
Les hele saken på nettsidene til Folkehelseinstituttet Nye studier viser at kvinner selv kan bidra til å redusere risikoen for svangerskapsforgiftning.