• Gutt som holder eple og gulrot i hendene

    Unngå godteriraid på kjøkkenet etter skoletid>

    Barn er ofte sultne når de kommer hjem fra skolen. Da kan det være smart å ha sunne alternativer lett tilgjengelig.

  • Grovbrød og knekkebrød ligger på et fat. I bakgrunnen står en bolle med kornblanding.

    Gi barna grovt brød>

    Gi barna så grovt brød som mulig. Brød regnes for grovt når minst 50 prosent eller mer av melmengden er sammalt mel eller hele korn. Bruk gjerne grøt eller knekkebrød som variasjon til brød.

  • Gjør matpakken uimotståelig>

    Barn og unge tilbringer mange timer i barnehagen eller på skolen hver dag og trenger minst ett skikkelig måltid der. Her får du tips til gode, sunne og mettende matpakker.

  • Barn som går til skolen

    Gå med barna til skolen>

    Mange norske skolebarn blir kjørt til skolen. Men barn trenger mosjon, og å gå til skolen er en god anledning til daglig fysisk aktivitet.

  • Glade skolebarn som løper med hendene i været.

    Råd om fysisk aktivitet for barn og unge>

    Alle barn og unge bør være fysisk aktive minimum 60 minutter per dag, og aktiviteten skal være variert og inkludere både moderat og høy intensitet.